ONDERWIJS

Het is voor zowel basis- als middelbare scholen mogelijk om gebruik te maken van de expertise van de docenten van het Kunstencentrum Velsen. Onze docenten geven o.a. workshops bij de Velsense Inter Scholaire (VIS), Let’s dance Velsen en diverse 25-uurs projecten op de basisscholen. De uitvoering van deze projecten maakt onderdeel uit van het gemeentelijk beleid om de jeugd tot achttien jaar vertrouwd te maken met één of meer kunst- en cultuurvormen en jongeren te stimuleren tot actieve kunstbeoefening. Hiervoor zet het  Kunstencentrum Velsen namens de culturele instellingen en de bibliotheek Velsen cultuurcoaches in vanuit de regeling combinatiefuncties. Een andere doelstelling van de coaches is om een brug te slaan tussen cultuur en onderwijs.

BEKIJK HIER HET AANBOD VOOR 2017/2018

kunstdagboek kunst & cultuur In HET onderwijs

De afdeling Onderwijs bracht onlangs een bijzonder dagboek uit: het kunstdagboek van het project Cultuurcoaches en de leerlijn Cultuureducatie Met Kwaliteit Velsen (CMKV). Een verslag van twee uitdagende en succesvolle trajecten die leiden naar een toegevoegde waarde voor de kwaliteit van onderwijs. Op een duurzame manier, die structureel een plaats krijgt binnen het onderwijsaanbod: de borging van cultuur en van de betrokken leerlingen en docenten. Dit kunstdagboek is een weerslag van de ervaringen van de afgelopen jaren.

  • KLIK HIER om het dagboek te lezen

RARE JONGENS DIE ROMEINEN

Kunstenaar-docent Judith Zwaan en dramadocent Diane Carp verzorgen een projectdag over de Romeinen voor de groepen 5, 6 en 7 van het basisonderwijs in de gemeente Velsen. De dag begint met een korte, verrassende introductie. Daarna bespreken we aan de hand van kaarten, afbeeldingen en een kort filmpje de komst van de Romeinen in ons land en meer specifiek in de regio Velsen in het jaar 15 n. Chr.. Door middel van dramaoefeningen stappen de kinderen zelf even in de rollen van de oorspronkelijke bewoners van deze regio, de Frisii, en van de Romeinen. Spelenderwijs ervaren ze de ontmoeting tussen de twee culturen. In groep 5 en 6 draait het hierbij vooral om ruilhandel met voorwerpen en de nalatenschap van de Romeinen.

In groep 7 ligt de focus op verschillende perspectieven in geschiedschrijving. In groepjes vertalen ze hun ervaringen en de historische informatie in een minipresentatie. Unieke aspecten van de minipresentaties zijn de combinatie van digitale achtergrondbeelden en zelfgemaakte papieren personages, en het gebruik van een minicamera. De dag wordt afgerond met het live spelen en projecteren van de minipresentaties voor de klas. Het werkproces en de resultaten van de dag worden door Diane en Judith vastgelegd in foto- en videoopnames.

PROMOFILM ‘COMBINATIEFUNCTIEREGELING

CULTUUR & ONDERWIJS / IMPULS BREDE SCHOLEN’

Dankzij de ‘Combinatiefunctieregeling Cultuur & Onderwijs / Impuls Brede Scholen’ heeft het Kunstencentrum Velsen samen met culturele partners als de Stadsschouwburg Velsen en de Bibliotheek Velsen én talloze Velsense scholen in de afgelopen jaren waardevolle projecten gerealiseerd. Duizenden kinderen in het primair en voortgezet hebben daarvan geprofiteerd. Dat mag wel eens gezegd worden.

Om te benadrukken hoe goed de regeling werkt, maar ook om scholen die nog geen gebruik van de Combinatiefunctieregeling hebben gemaakt, over de streep te trekken. In een speciaal voor de gelegenheid gemaakt promofilmpje wordt de Combinatiefunctieregeling in de schijnwerpers gezet. Wij vroegen onze ‘Combinatiefunctie-wethouder’, mevrouw Annette Baerveldt, om het filmpje te lanceren. Zij deed dat met een druk-op-de-knop op een toepasselijk plaats: basisschool De Triangel in Velsen-Noord, waarvan een aantal leerlingen ook in de film te zien is. Ons filmpje duurt ongeveer 11 minuten. Wij raden u aan om er even lekker voor te gaan zitten. Veel kijkplezier!


Voor nadere informatie over de Combinatiefunctieregeling staan wij uiteraard graag tot uw beschikking.